Long-term effects of low and moderate doses of ionising radiation on learning and memory formation in the neonatal mouse brain
Langzeiteffekte von niedrig und moderaten Dosen von ionisierender Strahlung auf Lernen und Erinnerungsbildung im Hirn von neugeborenen Mäusen
Kempf, Stefan
Fakultät Wissenschaftszentrum Weihenstephan
Adamski, Jerzy (Prof. Dr.)
Adamski, Jerzy (Prof. Dr.); Pfaffl, Michael W. (Prof. Dr.); Atkinson, Michael J. (Prof. Dr.)
BIO Biowissenschaften
neurodegeneration, learning, memory, synapse, mitochondria, hippocampus, cortex
Neurodegeneration, Lernen, Erinnerung, Synapse, Mitochondrien, Hippocampus, Kortex
The long-term consequences of ionising radiation on the brain are only partly understood but include learning and memory deficits. Mitochondrial dysfunctions, reduction in adult neurogenesis, alterations in synaptic signalling pathways (Rac1-Cofilin and CREB-miR132 signalling), neuroinflammation and circadian rhythm were identified in hippocampus and cortex of neonatal irradiated mice 6 to 7 month post-irradiation. The results are essential in minimising radiation-associated health risks.
Die Langzeitkonsequenzen von ionisierender Strahlung auf das Gehirn sind nur teilweise verstanden, beinhalten aber Lern- und Erinnerungsdefizite. Mitochondriale Dysfunktionen, Reduzierung von adulter Neurogenese, Veränderungen in synaptischen Signalwegen (Rac1-Cofilin und CREB-miR132), neuronale Entzündung und zirkadianen Rhythmus wurden im Hippocampus und Kortex 6 bis 7 Monate nach Bestrahlung identifiziert. Die Ergebnisse sind essentiell bei strahlungsassoziierten Gesundheitsrisiken.
04.11.2014
04.12.2014