Original title:
Spatial Prediction Methods for the Assessment and Mapping of Forest Site Characteristics
Original subtitle:
Examples from Bavarian Forests
Translated title:
Räumliche Prognosemethoden für die Erfassung und Kartierung von Wald-Standorteigenschaften
Translated subtitle:
Beispiele aus bayerischen Wäldern
Author:
Häring, Tim
Faculty/School:
Fakultät Wissenschaftszentrum Weihenstephan
Advisor:
Schröder, Boris (Prof. Dr.)
Referee:
Schröder, Boris (Prof. Dr.); Ewald, Jörg (Prof. Dr.); Müller, Jörg (Priv.-Doz. Dr.)
Subject group:
FOR Forstwissenschaften
Keywords:
spatial modelling, forest site
Translated keywords:
Räumliche Modellierung, Standorteigenschaften
TUM classification:
FOR 110d; FOR 580d; GEO 007d; GEO 072d; GEO 148d; GEO 198d
Spatial prediction methods based on statistical modeling have been applied for the mapping of forest site characteristics. Different application examples of existing methods as well as the development of new approaches are presented. Geoadditive regression models have been used to regionalize Ellenberg indicator values (moisture, reaction) in the Bavarian Alps. For the disaggregation of complex soil map units decision-tree based classification models have been used. The studies result in a new g...     »
Räumliche Prognosemethoden wurden für die digitale Kartierung von Standortseigenschaften verwendet. Anwendungsbeispiele existierender Methoden aus dem Bereich der digitalen Bodenprognose und Habitatmodellierung als auch die Entwicklung neuer Methoden werden vorgestellt. Geoadditive Regressionsmodelle wurden für die Regionalisierung von Ellenberg Zeigerwerten in den bayerischen Alpen verwendet. Komplexe Bodeneinheiten wurden auf entscheidungsbaumbasierten Modellen disaggregiert. Die Ergebnisse de...     »
Date of submission:
30.07.2013