User: Guest  Login
Original title:
Unsteady Vehicle Aerodynamics in Gusty Crosswind 
Translated title:
Instationäre Fahrzeugaerodynamik bei böigem Seitenwind 
Year:
2012 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Adams, Nikolaus A. (Prof. Dr. habil.) 
Referee:
Adams, Nikolaus A. (Prof. Dr. habil.); Roesgen, Thomas (Prof. Dr.) 
Language:
en 
Subject group:
VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
vehicle aerodynamics, crosswind, unsteady 
Translated keywords:
Fahrzeugaerodynamik, Seitenwind, instationär 
Controlled terms:
Personenkraftwagen; Aerodynamik; Seitenwind; Bö; Instationäre Strömung; Numerische Strömungssimulation; Windkanal 
TUM classification:
VER 026d 
Abstract:
Due to the trend towards taller but lighter vehicles, crosswind sensitivity gains in importance. However, the complete system Aerodynamics – Vehicle Dynamics – Driver is insufficiently understood. The aim of this thesis is to provide an understanding of the unsteady aerodynamic behavior during gusty crosswind. Using numerical simulation significant unsteady effects in side force, roll and yaw moment are identified. The underlying unsteady flow mechanism is derived and its main characteristics ar...    »
 
Translated abstract:
Das Verhalten von Fahrzeugen bei böigem Seitenwind gewinnt durch den Trend zu höheren aber leichteren Fahrzeugen an Bedeutung. Das Gesamtsystem Aerodynamik – Fahrdynamik – Fahrer ist jedoch nur unzureichend erforscht. Ziel der Arbeit ist es für das Teilsystem Aerodynamik ein Verständnis für das instationäre Verhalten bei böigem Seitenwind aufzubauen. Durch numerische Simulationen wurden signifikante instationäre Effekte in Seitenkraft, Roll- und Giermoment identifiziert. Der zu Grunde liegende i...    »
 
ISBN:
978-3-8439-0673-9 
Oral examination:
24.07.2012 
File size:
50421912 bytes 
Pages:
176 
Last change:
03.07.2015