User: Guest  Login
Original title:
A Total Capability Approach for the Development of Safety-Critical Functions
Translated title:
Ein Gesamtleistungsansatz für die Entwicklung sicherheitskritischer Funktionen
Author:
Löbl, David
Year:
2018
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Holzapfel, Florian (Prof. Dr.)
Referee:
Holzapfel, Florian (Prof. Dr.); Hajek, Manfred (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
aerospace development process, aircraft safety, certification, requirements derivation, validation, verification, online monitoring, total system performance, total system capability, total capability approach, model based, simulation, flight dynamics, flight control, stochastic simulation, Markov Chain Monte Carlo, Subset simulation
Translated keywords:
Luftfahrt Entwicklungsprozess, Flugsicherheit, Zertifizierung, Anforderungsableitung, Validierung, Verifikation, Online Monitoring, Gesamtsystemleistung, Gesamtleistungsansatz, modellbasiert, Simulation, Flugdynamik, Flugregelung, stochastische Simulation, Markow-Ketten Monte Caro, Subset Simulation
TUM classification:
VER 500d
Abstract:
A novel development approach for safety-critical functions is presented that enables the shift from prescriptive design requirements towards performance based specifications. System safety is no longer established based on past experience, but by a model-based development process, that takes the influences of all relevant uncertainties, disturbances, and failures into account. Following this approach, the total capabilities of a system are utilized to ensure safety of developed functions.
Translated abstract:
In dieser Arbeit wird ein neuartiger Gesamtleistungsansatz für die Entwicklung sicherheitskritischer Funktionen vorgestellt, der den Wechsel von detaillierten Entwurfsanforderungen hin zu leistungsbasierten Spezifikationen ermöglicht. Die Systemsicherheit wird dann nicht mehr basierend auf historischen Erfahrungen sichergestellt, sondern durch einen modellbasierten Ansatz, in dem die Einflüsse von Unsicherheiten, Störungen und Fehlern quantitativ betrachtet wird.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1423023
Date of submission:
16.01.2018
Oral examination:
27.06.2018
File size:
14359965 bytes
Pages:
237
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20180627-1423023-1-6
Last change:
26.07.2018
 BibTeX