User: Guest  Login
Original title:
Herausforderung Prüfen
Original subtitle:
Eine fallbasierte Untersuchung der Prüfungspraxis von Hochschullehrenden im Rahmen eines Qualitätsentwicklungsprogramms
Translated title:
Challenge University Exams
Translated subtitle:
A case-based analysis of university teachers' assessment practice in the context of a quality development program
Author:
Schindler, Christoph Josef
Year:
2015
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Prenzel, Manfred (Prof. Dr.)
Referee:
Prenzel, Manfred (Prof. Dr.); Seidel, Christina (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
Prüfungen, Prüfungspraxis, Kompetenzorientierung, Kompetenzorientiertes Prüfen, Hochschule, Kompetenzorientierung, Prüfungsaufgaben, Professionalisierung, Hochschulforschung, Qualitätsentwicklung
Translated keywords:
Assessment Practice, Teacher-made exams, Competence, Higher Education, Competence-oriented exams, Professionalization, Quality development, Exams, Competencies
TUM classification:
EDU 510d
Abstract:
Prüfungen nehmen eine zentrale Rolle im Lehr-Lernalltag an Hochschulen ein. Bislang existiert kaum empirisch gesichertes Wissen darüber, welche Qualität Hochschulprüfungen aufweisen. In dieser Arbeit werden Ergebnisse aus einer fallbasierten Untersuchung der Prüfungspraxis von Lehrenden vorgestellt. Die Ergebnisse zeigen, dass eine Diskrepanz zwischen den Anforderungen in Lehrzielen und Prüfungsaufgaben besteht. Kompetenzorientierte Aufgaben wurden kaum umgesetzt. Während der Teilnahme an einem...     »
Translated abstract:
Exams have an important role for teaching and learning. This dissertation presents a case study on teacher-made university exams. The results indicate a lack of alignment between the courses’ learning objectives and the types of tasks used in exams. Competence-oriented tasks were hardly used. During the course of a quality development program the participants were able to better align assessment task to course objectives and to develop competence-oriented tasks.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1271273
Date of submission:
02.07.2015
Oral examination:
17.08.2015
File size:
2728201 bytes
Pages:
303
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20150817-1271273-1-9
Last change:
18.11.2015
 BibTeX