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Originaltitel:
Diagnostic value of PET/CT for the Staging and Restaging of Pediatric Tumors 
Übersetzter Titel:
PET/CT Staging und Restaging maligner Tumore bei Kindern und Jugendlichen 
Jahr:
2011 
Dokumenttyp:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Medizin 
Betreuer:
Frau Prof. Dr. med. Heike E. Daldrup-Link 
Sprache:
en 
Fachgebiet:
MED Medizin 
Stichworte:
Positron emission tomography, PET/CT, FDG, Pediatric oncology, Staging, Restaging, Cancer 
Übersetzte Stichworte:
Positronen-Emissions-Tomographie, PET/CT, FDG, Kinderonkologie, Staging, Restaging, Krebs 
Kurzfassung:
Objective: The objective of this retrospective study was to compare the diagnostic value of 2-[18F]fluoro-2-deoxy-D-glucose positron emission tomography (18F-FDG PET)/CT versus 18F-FDG PET and CT alone for staging and restaging of pediatric solid tumors. Methods: Forty-three children and adolescents (19 females and 24 males; mean age, 15.2 y; age range, 6 - 20 y) with osteosarcoma (n = 1), squamous cell carcinoma (n = 1), synovial sarcoma (n = 2), germ cell tumor (n = 2), neuroblastoma (n = 2), desmoid tumor (n= 2), melanoma (n = 3), rhabdomyosarcoma (n = 5), Hodgkin´s lymphoma (n = 7), non-Hodgkin-lymphoma (n = 9) and Ewing sarcoma (n = 9) who had undergone PET/CT imaging for primary staging or follow-up of metastases were included in this study. The presence, location and size of primary tumors and metastases was determined separately for PET/CT, PET and CT by two experienced reviewers. The diagnosis of the primary tumor was confirmed by histopathology. The presence or absence of metastases was confirmed by histopathology (n = 62) or clinical and imaging follow-up (n = 238). Results: The sensitivities for the detection of solid primary tumors using integrated PET/CT (95%), PET alone (73%) and CT alone (93%) were not significantly different (p > 0.05). Seventeen patients showed a total of 153 distant metastases. Integrated PET/CT had a significantly higher sensitivity for the detection of these metastases (91%) than PET alone (37%) (p < 0.05), but not CT alone (83%) (p > 0.05). When lesions with a diameter of less than 0.5cm were excluded, PET/CT (89%) showed a significantly higher specificity compared to PET (45%) (p < 0.05) and CT (55%) (p < 0.05). In a sub-analysis of pulmonary metastases, the values for sensitivity and specificity were 90%, 14%, 82% and 63%, 78%, 65%, respectively for integrated PET/CT, stand-alone PET and stand-alone CT. For the detection of regional lymph node metastases, PET/CT, PET alone and CT alone were diagnostically correct in 83%, 61% and 42%. A sub-analysis focusing on the ability of PET/CT, PET and CT to detect osseous metastases showed no statistically significant difference between the three imaging modalities (p > 0.05). Conclusion: Our study showed a significantly increased sensitivity of PET /CT over that of PET for the detection of all distant metastases but not over that of CT alone. However, the specificity of PET/CT for the characterization of lesions with a diameter > 0.5 cm was significantly increased over that of CT alone. Further prospective studies in larger and more homogenous groups of pediatric oncology patients will be required to evaluate whether the increased sensitivity and specificity of PET/CT influences patient management and increases long term survival of the patients. 
Übersetzte Kurzfassung:
Zielsetzungen: Ziel dieser retrospektiven Studie war, die Sensitivität und Spezifität der 2-[18F]fluoro-2-deoxy-D-glucose Positronen-Emissions-Tomographie (18F-FDG PET)/CT gegenüber 18F-FDG PET and CT alleine im Staging und Restaging maligner solider Tumore bei Kindern und Jugendlichen zu vergleichen. Material und Methodik: Bei dreiundvierzig Kindern und Jugendlichen (19 weiblich und 24 männlich, durchschnittliches Alter 15.2 Jahre, Altersspanne 6 - 20 Jahre) mit Osteosarkom (n = 1), Plattenepithelkarzinom (n = 1), Synovialkarzinom (n = 2), Keimzelltumor (n = 2), Neuroblastom (n = 2), Desmoid Tumor (n= 2), Melanom (n = 3), Rhabdomyosarkom (n = 5), Hodgkin Lymphom (n = 7), Non-Hodgkin-Lymphom (n = 9) und Ewing Sarkom (n = 9) wurden PET/CT Untersuchungen zum primären Staging und Follow-up von Metastasen durchgeführt. Primäre Tumore und Metastasen wurden gemäß ihrer Lage, Größe und Morphologie getrennt für PET/CT, PET und CT analysiert. Jeder Primärtumor wurde zum Zeitpunkt der Diagnose durch Histologie bestätigt. Metastasen-verdächtige Läsionen wurden durch Histologie (n = 62) oder klinisch - bildgebende Verlaufsuntersuchungen (n = 238) gesichert. Ergebnisse: Die Sensitivität für den Nachweis solider Primärtumore betrug 95% für die PET/CT, 73% für PET alleine und 93% für CT alleine. Dieser Unterschied war statistisch nicht signifikant (p > 0.05). Siebzehn der 43 Patienten zeigten insgesamt 153 Fernmetastasen. Die Sensitivität der PET/CT (91%) für den Nachweis dieser Metastasen war signifikant höher im Vergleich zur Sensitivität der PET alleine (37%) (p < 0.05), aber nicht der CT alleine (83%) (p > 0.05). Für Läsionen mit einem Durchmesser von ausschließlich > 0.5 cm war die Spezifität der PET/CT (89%) signifikant höher als die von PET (45%) (p < 0.05) und CT alleine (55%) (p < 0.05). Eine Analyse zum Nachweis von Lungenmetastasen ergab Sensitivitäten von 90%, 14%, 82% und Spezifitäten von 63%, 78% und 65% für PET/CT, PET und CT. Im Nachweis von Lymphknotenmetastasen waren PET/CT, PET und CT alleine zu 83%, 61% und 42% diagnostisch korrekt. Eine Analyse zum Nachweis von Knochenmetastasen ergab keinen statistisch signifikanten Unterschied zwischen den drei bildgebenden Verfahren (p > 0.05). Schlussfolgerungen: Unsere Studie zeigte eine statistisch signifikant erhöhte Sensitivität von PET/CT gegenüber PET alleine im Nachweis aller Fernmetastasen, jedoch nicht gegenüber CT alleine. Die Spezifität von PET/CT im Nachweis von Läsionen mit einem Durchmesser > 0.5 cm hingegen war signifikant höher als die der CT. Weitere prospektive Studien an größeren und homogeneren Patientenkollektiven werden benötigt, um zu evaluieren, ob die erhöhte Sensitivität und Spezifität der PET/CT das Patientenmanagement beeinflusst und letztendlich die Langzeitüberlebensrate der Patienten erhöht. 
Letzte Änderung:
24.02.2014