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Original title:
Einspritzdüsenauslegungen und Brennraumgeometrien für ein direkteinspritzendes 2-Ventil-Dieselbrennverfahren 
Translated title:
Injection Nozzle Designs and Combustion Chamber Geometries for a 2-Valve Direct-Injection Diesel Engine Combustion Process 
Year:
2010 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Bittlinger, Gerd (Dr.) 
Referee:
Sattelmayer, Thomas (Prof. Dr.); Eichlseder, Helmut (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau; MTA Technische Mechanik, Technische Thermodynamik, Technische Akustik 
Keywords:
2-Ventil, Dieselmotor, Enspritzdüsenauslegung, Brennraumgeometrie, Transparentmotor, optische Messtechnik, Bildauswertung, Brennverfahren 
Translated keywords:
2-valve, diesel engine, injection nozzle design, combustion chamber geometry, optical access engine, optical measurement technique, image analysis, combustion process 
Abstract:
Zur Brennverfahrensoptimierung wurden Untersuchungen an einem optisch zugänglichen 2V-Dieselmotor durchgeführt. Variiert wurden Muldenposition und -geometrie, Einspritzdüsenauslegung sowie Betriebspunkt und Einspritzstrategie. Messtechnisch kam für Gemischbildungsuntersuchungen eine Kombination aus Mie-Streulicht und laserinduzierter Fluoreszenz, mit bildverarbeitender Rekombination, zum Einsatz. Für Verbrennungsuntersuchungen wurden Hochgeschwindigkeitsaufnahmen des Rußeigenleuchtens mit Fremdb...    »
 
Translated abstract:
For the optimization of the combustion process, investigations on a 2V optical access diesel engine were performed. Bowl positions and geometries, injection nozzle designs as well as operating points and injection strategies were varied. Metrologically, investigations on the mixture preparation were carried out by a combination of Mie-scattering and laser-induced fluorescence with computer-aided recombination. For investigations on the combustion process, high-speed imaging of soot luminescence...    »
 
Oral examination:
25.01.2010 
Pages:
174 
Last change:
15.02.2010