User: Guest  Login
Original title:
Realzeittest von Fahrzeugsoftware-Komponenten 
Translated title:
Real-Time Testing of Automotive Software Components 
Year:
2009 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik 
Advisor:
Färber, Georg (Prof. Dr.) 
Referee:
Herkersdorf, Andreas (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik; ELT Elektrotechnik; VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Realzeittest, maximale Programmlaufzeit, Worst Case Execution Time (WCET), WCET, Software-Komponente, Fahrzeugsoftware, AUTOSAR, Steuergerät, Testdatengenerierung, Laufzeitoptimierung, kontrollflussorientierter Test, zerlegter Test. 
Translated keywords:
real-time testing, worst case execution time (WCET), WCET, software component, automotive software, AUTOSAR, electronic control unit (ECU), test data generation, optimization of computing time, control flow oriented test, fragmented real-time test. 
Abstract:
Die Verletzung von Echtzeitbedingungen in elektronischen Steuergeräten, die zu sporadischem Fehlverhalten führt, muss durch Realzeittests ausgeschlossen werden. Zu diesem Zweck ist der maximale Rechenzeitbedarf der verschiedenen Software-Komponenten des Steuergeräts zu bestimmen. In dieser Arbeit werden existierende Testkonzepte zur Bestimmung der maximalen Ausführungsdauer für den praktischen Einsatz weiterentwickelt und neue Testverfahren konzipiert. Mithilfe von verschiedenen Verfahren zur au...    »
 
Translated abstract:
The violation of real-time constraints in electronic control units leads to sporadic failures. Consequently, the real-time properties of an electronic control unit have to be inspected thoroughly. This necessitates an analysis of the maximum computational resources, that are required by the different software components of the electronic control unit. The focus of this thesis is to develop new testing methods for determining the worst case execution times of automotive software components. Fur...    »
 
Oral examination:
09.12.2009 
Pages:
164 
Last change:
13.01.2010