User: Guest  Login
Original title:
Methode zur Abstimmung von Fahrdynamikregelsystemen hinsichtlich Überschlagsicherheit und Agilität 
Translated title:
Method for customization of ESC-systems in terms of the risk of rollover and agility 
Year:
2008 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Heißing, Bernd (Prof. Dr.) 
Referee:
Heiden, Ulrich (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Fahrdynamik, ESP, Überschlag, Agilität 
Translated keywords:
driving dynamics, ESC, Rollover, Agility 
Abstract:
Die Analyse der Unfallstatistiken zeigt insbesondere in den USA einen unverhältnismäßig hohen Anteil an Todesfolgen bei Unfällen mit Fahrzeugüberschlag. Eine Ausrüstung des Fahrzeugs mit ESP kann wirksam den Fahrzeugüberschlag vermeiden. Bei der Applikation des Fahrdynamikregelsystems entsteht ein Zielkonflikt aus Minimierung des Risikos eines Überschlags und Reduktion der fahrdynamischen Agilität, da hohe Seitenführungskräfte sowohl für ein agiles Fahrverhalten notwendig sind, als auch den Fahr...    »
 
Translated abstract:
The analysis of accident statistics, particularly in the USA, shows a disproportional high percentage of fatalities at accidents involving a vehicle rollover. Applying electronic stability control systems (ESC) to vehicles can effectively reduce the risk of rollover. At the process of customization of the ESC-systems a conflict of objectives comes up. Minimizing risk of rollover leads to a decrease of vehicle agility, since high lateral forces produce an agile driving behavior, as well as vehicl...    »
 
Oral examination:
22.09.2008 
Pages:
87 
Last change:
05.03.2009