User: Guest  Login
Original title:
Objektivierung von transienten Störgeräuschen im Fahrzeuginnenraum 
Translated title:
Objective Evaluation of Transient Squeaks and Rattles in Car Environment 
Year:
2008 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik 
Advisor:
Ruske, Günther (Prof. Dr.-Ing.) 
Referee:
Bubb, Heiner (Prof. Dr. rer. nat.) 
Language:
de 
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik; ELT Elektrotechnik; TEC Technik, Ingenieurwissenschaften (allgemein) 
Keywords:
Störgeräusche, Klappern, Knarzen, Signalverarbeitung, Qualitätsmethoden 
Translated keywords:
Annoying Noise, Rattles, Squeaks, Signal Processing, Quality Methods 
TUM classification:
VER 028d ; MSR 385d 
Abstract:
Transiente Störgeräusche im Fahrzeug, die durch das Aneinanderreiben und -schlagen von Interieurmaterialien entstehen, vermittlen dem Kunden den Eindruck minderer Qualität. Die vorliegende Arbeit stellt ein objektives Verfahren vor, das diese Geräusche kundennah bewertet und priorisiert. Bisherige Methoden beschränkten sich rein auf die Auswertung des Störgeräuschs im Luftschall. Die Bewertung des vorliegenden Verfahrens basiert auf der gemeinsamen Betrachtung von Luftschallsignalen und ve...    »
 
Translated abstract:
The transient squeaks and rattles in a vehicle, which are caused by mutual contact or rubbing of interior materials, conveys an impression of poor quality to the customer. This thesis introduces an objective method, which evaluates and prioritizes these squeaks and rattles in a customer-oriented way. Previous methods have been limited to the analysis of airborne squeaks and rattles. The evaluation of this method is based upon the combined view of airborne sound signals and different vehicle e...    »
 
Controlled terms:
Kraftfahrzeuginnenraum ; Störgeräusch ; Lautwahrnehmung ; Bewertung ; Prüfstand 
Last change:
13.02.2014