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Original title:
Verbesserung der Fahrzeugquerdynamik durch variable Antriebsmomentenverteilung
Translated title:
Improvement of Lateral Vehicle Dynamics by Variable Torque Distribution
Author:
Meißner, Tim Christopher
Year:
2008
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Heißing, B. (Univ.-Prof. Dr.-Ing.)
Referee:
Heißing, B. (Univ.-Prof. Dr.-Ing.); Gies, S. (Univ.-Prof. Dr.-Ing.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Fahrdynamik, Allradantrieb, variable Momentenverteilung, Fahrwerkregelsysteme
Translated keywords:
vehicle dynamics, all-wheel-drive, torque vectoring, chassis control systems
Abstract:
Es wird untersucht, ob Torque Vectoring Systeme zur variablen Antriebsmomentenverteilung einen fahrdynamischen Zusatznutzen gegenüber den etablierten Fahrwerkregelsystemen bieten. Anhand von hergeleiteten fahrdynamischen Zielen wird nach einem systematischen Vergleich der zur Verfügung stehenden Systeme ein Überlagerungsdifferential zur variablen Quermomentenverteilung an der Hinterachse ausgewählt. Um die fahrdynamischen Ziele zu erreichen wird ein Regelalgorithmus entwickelt, dessen Wirkung in...     »
Translated abstract:
It is analyzed whether torque vectoring systems for variable torque distribution generate additional benefit in vehicle dynamics compared with the established chassis control systems. On the basis of vehicle dynamic aims an overriding drive rear axle differential is selected by a systematic comparison of the available systems for the variable torque distribution. To reach these goals a control algorithm is developed and tested in simulation and in a vehicle prototype. Based on the results a comp...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=633015
Controlled terms:
Querdynamik ; Allradantrieb ; Fahrwerk ; Regelungssystem ; Ausgleichsgetriebe
Last change:
12.02.2014
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