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Original title:
Verbesserung der Fahrzeugquerdynamik durch variable Antriebsmomentenverteilung 
Translated title:
Improvement of Lateral Vehicle Dynamics by Variable Torque Distribution 
Year:
2008 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Heißing, B. (Univ.-Prof. Dr.-Ing.) 
Referee:
Heißing, B. (Univ.-Prof. Dr.-Ing.); Gies, S. (Univ.-Prof. Dr.-Ing.) 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau 
Keywords:
Fahrdynamik, Allradantrieb, variable Momentenverteilung, Fahrwerkregelsysteme 
Translated keywords:
vehicle dynamics, all-wheel-drive, torque vectoring, chassis control systems 
Abstract:
Es wird untersucht, ob Torque Vectoring Systeme zur variablen Antriebsmomentenverteilung einen fahrdynamischen Zusatznutzen gegenüber den etablierten Fahrwerkregelsystemen bieten. Anhand von hergeleiteten fahrdynamischen Zielen wird nach einem systematischen Vergleich der zur Verfügung stehenden Systeme ein Überlagerungsdifferential zur variablen Quermomentenverteilung an der Hinterachse ausgewählt. Um die fahrdynamischen Ziele zu erreichen wird ein Regelalgorithmus entwickelt, dessen Wirkung in...    »
 
Translated abstract:
It is analyzed whether torque vectoring systems for variable torque distribution generate additional benefit in vehicle dynamics compared with the established chassis control systems. On the basis of vehicle dynamic aims an overriding drive rear axle differential is selected by a systematic comparison of the available systems for the variable torque distribution. To reach these goals a control algorithm is developed and tested in simulation and in a vehicle prototype. Based on the results a comp...    »
 
Controlled terms:
Querdynamik ; Allradantrieb ; Fahrwerk ; Regelungssystem ; Ausgleichsgetriebe 
Last change:
12.02.2014