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Original title:
Tribologischer Schichtaufbau bei Synchronisierungen und sein Einfluss auf Reibung und Verschleiß 
Translated title:
Boundary layers at synchronizers and their influence on friction and wear 
Year:
2008 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Prof. Dr.-Ing. B.-R. Höhn 
Referee:
Univ.-Prof. Dr.-Ing. H. Hoffmann; Univ.-Prof. Dr.-Ing. M. Zäh 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau 
Keywords:
Schaltgetriebe, Synchronisierung, Reibung, Grenzschicht 
Translated keywords:
vehicle transmission, synchronizer, friction, boundary layer 
Abstract:
Die Funktion von Synchronisierungen, die in Fahrzeuggetrieben während des Schaltvorgangs zum Drehzahlangleich zwischen trägen Massen eingesetzt werden, basiert auf dem Reibmoment, das zwischen ihren unter Differenzdrehzahl gegeneinander gepressten Reibflächen wirkt. Dort werden Bestandteile aus dem umgebenden Schmierstoff adsorbiert, wobei physikalische und chemische Bindungen auftreten. Die dadurch entstehenden Grenzschichten mit wenigen bis wenigen hundert Nanometern Dicke beeinflussen das Rei...    »
 
Translated abstract:
The operation of synchronizers, which are matching rotational speeds of inertial masses in vehicle transmissions, is based on the friction torque between their friction surfaces pressed against each other. At these surfaces components of the surrounding lubricant become adsorbed by physical and chemical bonds. The resulting boundary layers with a thickness of some to some hundreds of nanometers are influencing friction and wear decisively. The characteristics of the boundary layers are depending...    »
 
Last change:
12.05.2017