User: Guest  Login
Original title:
Museums- und Science Center-Besuche im naturwissenschaftlichen Unterricht aus einer motivationalen Perspektive 
Original subtitle:
Die Sicht von Lehrkräften und Schülerinnen und Schülern 
Translated title:
School field trips to museums and science centers in science education from a motivational perspective 
Translated subtitle:
Teachers’ and students’ view. 
Year:
2007 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Wirtschaftswissenschaften 
Advisor:
Univ.-Prof. Dr. Doris Lewalter 
Language:
de 
Subject group:
ERZ Erziehungswissenschaften 
Abstract:
In der vorliegenden Dissertation wurde ausgehend von motivationstheoretischen Überlegungen (u.a. Deci & Ryan, 2002; Krapp, 2002) das motivations- und interessenförderliche Potential von Museums- und Science Center-Besuchen als Ergänzung des naturwissenschaftlichen Unterrichts untersucht. Im Rahmen von zwei Studien (Studie I mit Lehrkräften und Studie II mit Schülerinnen und Schülern) wurden motivationsförderliche Gestaltungsaspekte identifiziert und untersucht, inwieweit Lehrkräfte diese bei ihrer Besuchsgestaltung berücksichtigen. Die Ergebnisse beider Befragungen weisen auf eine Diskrepanz zwischen der Besuchsgestaltung durch die Lehrkraft und tatsächlich bei Schülerinnen und Schülern motivationsförderlichen Gestaltungsaspekten hin. 
Translated abstract:
Based on theoretical considerations (u.a. Deci & Ryan, 2002; Krapp, 2002) the presented dissertation surveys the potential of school field trips to museums and science centers in science education for promoting motivational and cognitive processes. With the help of two studies (a teacher and a student study), design aspects which promote motivational processes were identified and it was investigated, in how far the teachers who conduct school field trips follow these design aspects. The results of both studies show a discrepancy between teachers’ designs of the visit on the one hand and the design aspects that indeed promote students’ motivational processes on the other hand. 
Last change:
17.01.2012