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Original title:
Akzeptanzkriterien und Nutzungsbarrieren älterer Autofahrer im Umgang mit Fahrerassistenzsystemen 
Translated title:
Acceptance Criteria and Usage Barriers of Older Drivers towards Advanced Driver Assistance Systems 
Year:
2015 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät TUM School of Education 
Advisor:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.) 
Referee:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.); Spanner-Ulmer, Birgit (Prof. Dr. Dr. habil.); Ihsen, Susanne (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau; PHI Philosophie; PSY Psychologie; TEC Technik, Ingenieurwissenschaften (allgemein); VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Akzeptanz, ältere Autofahrer, Fahrerassistenzsysteme, ADAS 
Translated keywords:
Acceptance, older drivers, Advanced Driver Assistance Systems, ADAS 
TUM classification:
TEC 900d; VER 120d 
Abstract:
Fahrerassistenzsysteme (FAS) haben das Potential, Sicherheit und Komfort von Autofahrern zu erhöhen. Ältere Autofahrer könnten aufgrund altersbedingter Leistungsveränderungen besonders von der Nutzung solcher Technologien profitieren. Aktuellen Marktforschungsstudien zufolge äußern viele Senioren den Wunsch nach Unterstützung beim Autofahren, aber nur wenige besitzen FAS. In dieser Arbeit wird anhand von drei experimentellen Studien untersucht, wie ältere Autofahrer die am Markt angebotenen FAS...    »
 
Translated abstract:
Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) have the potential to increase car drivers’ safety and comfort. Due to aging-related changes, older drivers may benefit in particular from such in-vehicle technologies. Current market research studies have shown that many older drivers like support while driving, but only a few of them have ADAS in their vehicles. Based on three experimental studies, this thesis examines older drivers’ perceptions of ADAS, initial handling problems, purchase and usage ba...    »
 
Oral examination:
10.12.2015 
File size:
4665914 bytes 
Pages:
247 
Last change:
14.01.2016