User: Guest  Login
Original title:
Bestimmungsgründe der Verbraucherverunsicherung und Ansatzpunkte zur Vertrauensbildung durch ökologisch und regional erzeugte Lebensmittel 
Translated title:
Causes of consumer uncertainty and the potential of organic and regional products to regain confidence in food 
Year:
2005 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät Wissenschaftszentrum Weihenstephan 
Advisor:
Enneking, U. (Prof. Dr.) 
Referee:
Enneking, U. (Prof. Dr.); Besch, M. (Prof. Dr., i.R.) 
Format:
Text 
Language:
de 
Subject group:
OEK Ökotrophologie, Ernährungswissenschaft; LAN Landbauwissenschaft; LEB Lebensmitteltechnologie 
Keywords:
Verbraucher; Verunsicherung; Lebensmittelsicherheit; Lebensmittel; regional; ökologisch; Vertrauen 
Translated keywords:
consumer; uncertainty; food safety; food; regional; organic; confidence 
Controlled terms:
Lebensmittel Verbraucherverhalten Unsicherheit Herkunft Vertrauensbildende Maßnahme Biologisches Lebensmittel Verbraucher Vertrauen Sicherheit 
TUM classification:
OEK 740d; LAN 051d; LEB 440d 
Abstract:
Verbraucherverunsicherung bei Lebensmitteln ist durch Skandale ein politisches Schlagwort geworden. Theoretische Modellvorstellungen zum Konstrukt Verunsicherung werden in einer repräsentativen Telefonbefragung in Bayern erstmals empirisch überprüft. Verunsicherung resultiert vorrangig aus zwei Mechansimen: die Wahrnehmung von Gefahren und die Verstärkung von Informationen über Gefahren durch die moderne Informationsgesellschaft. Diese Mechanismen finden in zivilisierten Gesellschaften begünstig...    »
 
Translated abstract:
Consumer uncertainty about food safety has become an important political issue. In this thesis, theoretical concepts of the construct “uncertainty” are tested empirically by means of a telephone survey in Bavaria. Basically, consumer uncertainty results from two mechanisms: i) the perception of hazards and ii) the amplification of information on hazards by the modern information society. Developed societies provide favourable conditions to enforce these mechanisms. In order to diminish consumer...    »
 
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München 
Oral examination:
09.02.2005 
File size:
4377774 bytes 
Pages:
262 
Last change:
18.08.2005