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Original title:
Optimale Auslegung des Antriebsstrangs von Kraftfahrzeugen 
Original subtitle:
Modellbildung, Simulation und Optimierung 
Translated title:
Optimal design of the power train of vehicles 
Translated subtitle:
Modelling, Simulation and Optimization 
Year:
2002 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Mathematik 
Advisor:
von Stryk, Oskar (Prof. Dr.) 
Referee:
Bulirsch, Roland (Prof. Dr. Dr. h. c. mult.); Pesch, Hans Josef (Prof. Dr.) 
Format:
Text 
Language:
de 
Subject group:
MAT Mathematik 
Controlled terms:
Kraftfahrzeug; Triebstrang; Dynamisches Verhalten; Simulation; Spline; Interpolation 
TUM classification:
MAT 050d; MAT 270d; MAT 654d; MAT 910d 
Abstract:
Viele Aufgaben aus dem Bereich der Fahrzeugtechnik führen auf Optimierungsprobleme für virtuelle Bauteile. Sie werden durch mathematische Modelle beschrieben und durch numerische Simulation gelöst. Die komplizierte Struktur des Antriebsstrangs wird durch ein System gewöhnlicher Differentialgleichungen wiedergegeben. Das Modell muß echtzeitfähig sein. Deshalb wird das dynamische Verhalten ganzer Bauteile, z.B. Motor und Wandler, durch Kennlinien und Kennfelder repräsentiert. In den bestehenden Si...    »
 
Translated abstract:
Many tasks prevalent in the field of automotive engineering lead to optimization problems for virtual components. The problems are described with mathematical models and solved by numerical simulations. The complicated structure of the drive train is reflected by a system of nonlinear ordinary differential equations. Its implementation must meet real-time conditions. For this reason the dynamic behavior of a whole series of components, e.g., engine and torque-converter, are represented by charac...    »
 
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München 
Oral examination:
29.11.2002 
File size:
5829537 bytes 
Pages:
167 
Last change:
18.07.2007