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Original title:
Turbulente Flammenausbreitung in Wasserstoff-Luft-Gemischen
Translated title:
Turbulent flame propagation in hydrogen-air-mixtures
Author:
Poruba, Christian
Year:
2003
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Mayinger, Franz (Prof. Dr. Dr. E.h.)
Referee:
Kau, Hans-Peter (Prof. Dr.); Brüggemann, Dieter (Prof. Dr.)
Format:
Text
Language:
de
Subject group:
ERG Energietechnik, Energiewirtschaft
Keywords:
vorgemischte Verbrennung; Deflagration; Wasserstoff; Flammenausbreitung; Explosionsrohr; Schließungsansatz für Reaktionsrate; Simulation; Numerik; Wahrscheinlichkeitsdichtefunktion (PDF); angenommene PDF; Eddy-Break-Up-Modell (EBU); Bray-Moss-Libby-Modell (BML)
Translated keywords:
premixed combustion; deflagration; hydrogen; flame propagation; expansion tube; chemical closure model; simulation; numerics; probability density function (PDF); assumed/presumed PDF; Eddy-Break-Up model (EBU); Bray-Moss-Libby model (BML)
Controlled terms:
Wasserstoff; Gas-Luft-Gemisch; Vormischflamme; Turbulente Verbrennung; Deflagration; Flammengeschwindigkeit
TUM classification:
ERG 420d
Abstract:
Die turbulente Flammenausbreitung in mageren Wasserstoff-Luft-Gemischen wurde für kleinskalige Geometrien numerisch simuliert. Als Basis der Simulation wurden Verbrennungsmodelle ausgewählt, die die Reaktionsrate basierend auf der turbulenten Durchmischung (BML-Modell) sowie auf einer Wahrscheinlichkeitsdichtefunktion (PDF-Modell) bestimmen. Im Bereich niedriger bis mittlerer Turbulenzintensität ergab sich mit dem BML-Modell bei langsamen und schnellen Deflagrationen eine gute Übereinstimmung mi...     »
Translated abstract:
The propagation of turbulent flame in lean hydrogen-air-mixtures is numerically investigated. The simulation is based on combustion models which determine the reaction rate by means of the turbulent mixing rate approach (BML model) as well as the probability density function (PDF) methodology. A good agreement between simulation and measurements of slow and fast deflagrations is obtained in regions ranging from low to middle turbulence intensity levels using the BML model. The PDF model delivers...     »
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=601883
Date of submission:
18.09.2002
Oral examination:
28.04.2003
File size:
3264037 bytes
Pages:
180
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss2003042818338
Last change:
10.01.2011
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