User: Guest  Login
Original title:
Strategische Produktentscheidungen in der integrierten Produktentwicklung 
Translated title:
Strategic product decisions in the integrated product development 
Year:
2002 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Lindemann, Udo (Prof. Dr.) 
Referee:
Lindemann, Udo (Prof. Dr.); Schmitt, Dieter (Prof. Dr.) 
Format:
Text 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau; WIR Wirtschaftswissenschaften 
Keywords:
Produktentwicklung; Produktplanung; Entscheidungsfindung; Methoden; Methodenmodell 
Translated keywords:
product development; product planning; decision making; methods; model of methods 
Controlled terms:
Zulieferindustrie; Klein- und Mittelbetrieb; Produktentwicklung; Entscheidung; Strategisches Management 
TUM classification:
MAS 042d; WIR 552d 
Abstract:
Strategische Produktentscheidungen kann man nicht auf Anhieb treffen. Sie bedürfen einer kontinuierlichen Vorbereitung, während der es darauf ankommt, in einem Lernprozess (Theoriebildung) interne Fähigkeiten der Organisation sowie externe Chancen und Gefahren zu erkennen und Handlungsoptionen zu sammeln. Diese können dann zu strategischen Produktentscheidungen führen. Der beschriebene Lernprozess wird am Beispiel von Zulieferunternehmen in den Produktentwicklungsprozess integriert und durch ein...    »
 
Translated abstract:
Strategic product decisions cannot be taken straightaway. They need a continuous preparation during which it is important to detect in a learning process (theory formulation) internal abilities as well as external chances and dangers of an organisation and to gather options for taking actions. These can lead to strategic product decisions. Illustrated by suppliers the described learning process is integrated in the process of product development and supported by instruments for a flexible arrang...    »
 
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München 
Oral examination:
25.06.2002 
File size:
1118312 bytes 
Pages:
154 
Last change:
11.07.2007