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Original title:
Situationsadaptive Kommunikation in Automobilen Ad-hoc Netzen 
Translated title:
Situation-Aware Communication in Vehicle Ad-hoc Networks 
Year:
2005 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Informatik 
Advisor:
Schlichter, Johann (Prof. Dr.) 
Referee:
Baumgarten, Uwe (Prof. Dr.) 
Format:
Text 
Language:
de 
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik; MSR Meßtechnik, Steuerungs- und Regelungstechnik, Automation; VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Fahrzeug Ad-hoc Netze; Fahrerinformationssysteme; Fahrerassistenzsysteme; Mobilkommunikation; Selbstorganisation; situationsadaptive Systeme; Kontext-Sensitivität; drahtlose LANs; Konnektivität; Nachrichtenkommunikation; Informationsverbreitung 
Translated keywords:
Vehicle ad-hoc networks (VANET); driver information systems; driver assistance systems; intelligent transport systems (ITS); mobile communication; self-organisation; situation-aware systems; context-awareness; wireless LAN; connectivity; messaging; information dissemination 
Controlled terms:
Fahrzeug; Assistenzsystem; Ad-hoc-Netz; Sensor; Adaptives System 
TUM classification:
VER 058d; DAT 256d; DAT 252d; MSR 080d; DAT 610d 
Abstract:
Um Autofahrer situationsbezogen mit aktuellen Informationen zu versorgen, organisiert das im Rahmen dieser Arbeit entwickelte System CARISMA selbständig und autonom die direkte drahtlose Übertragung von Sensordaten zwischen Automobilen. Ergebnisse aus verschiedenen Analysen und Simulationen zeigen das Verhalten des dabei entstehenden Ad-hoc Netzes und liefern Erkenntnisse zu seinen Eigenschaften. Speziell entwickelte Protokolle tragen den besonderen Netzcharakteristika und der hohen Dynamik Rech...    »
 
Translated abstract:
The goal of this work is to provide precise and up-to-date information to car drivers, according to the needs of their individual situation. Pursuing this goal, the developed CARISMA system selforganizes, independently and autonomously, the direct wireless transfer of sensor data between automobiles. Varying system analyses and simulations clarify the behaviour of the resulting vehicle ad-hoc network and provide insight to its characteristics. The CARISMA protocol design takes into account the s...    »
 
Publication :
Universitätsbibliothek der Technischen Universität München 
Oral examination:
13.04.2005 
File size:
7835800 bytes 
Pages:
209 
Last change:
09.07.2007