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Original title:
Ein robustes Fahrdynamik-Regelungskonzept für die Kippvermeidung von Kraftfahrzeugen 
Translated title:
A robust vehicle dynamics control concept for rollover avoidance 
Year:
2002 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik 
Advisor:
Ackermann, Jürgen (Prof. Dr. Dr. habil.) 
Referee:
Ackermann, Jürgen (Prof. Dr. Dr. habil.); Schmidt, Günther (Prof. Dr. Dr. E.h.) 
Format:
Text 
Language:
de 
Subject group:
MSR Meßtechnik, Steuerungs- und Regelungstechnik, Automation; VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Fahrdynamikregelung; Kippvermeidung; Aktive Lenkung; Robuste Regelung; Hunendlich; Parameterraumverfahren; Grenzzyklenvermeidung; Wankdynamik; Fahrdynamik-Modelle; Mensch-Maschine-System 
Translated keywords:
vehicle dynamics control; rollover avoidance; active steering; robust control; Hinfinity; parameter space approach; limit cycle avoidance; roll dynamics; vehicle dynamics models; man machine systems; MMS 
Controlled terms:
Kraftfahrzeug; Fahrdynamik; Regelungssystem; Lenkverhalten; Bremsverhalten 
TUM classification:
VER 027d; VER 096d; MSR 980d 
Abstract:
Fahrerunterstützungssysteme basierend auf aktiven Stelleingriffen in die Lenkung haben ein großes Potenzial für die Verbesserung von Fahrsicherheit und Fahrkomfort. In der vorliegenden Arbeit wird ein robustes Fahrdynamik-Regelungskonzept für die Kippvermeidung von Kraftfahrzeugen mit hoher Schwerpunktlage vorgestellt, mit dem zwei Ziele verfolgt werden: Die Bedämpfung der Wankdynamik durch kontinuierlich betriebene Lenkregelung und die Vermeidung von Überschlagunfällen bei gleichzeitiger Spurha...    »
 
Translated abstract:
Driver support systems based on active steering have a great potential in improving driving safety and comfort. In this dissertation a robust vehicle dynamics control concept for rollover avoidance of vehicles with an elevated center of gravity is introduced aiming at two goals. The first goal is to improve the roll damping by continuous operation steering control while the second one is to avoid vehicle rollover with simultaneous lane keeping in critical situations. The design of the underlying...    »
 
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München 
Oral examination:
06.03.2002 
File size:
3457756 bytes 
Pages:
173 
Last change:
19.06.2007