User: Guest  Login
Original title:
Simulation von Schallfeldern am Kraftfahrzeug 
Translated title:
Simulation of noise fields at motor vehicles 
Year:
2002 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik 
Advisor:
Lang, Manfred (Prof. Dr.) 
Referee:
Lang, Manfred (Prof. Dr.); Kinder, Helmut (Prof. Dr.) 
Format:
Text 
Language:
de 
Subject group:
MTA Technische Mechanik, Technische Thermodynamik, Technische Akustik; VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Schallfeld; Transferpfadanalyse 
Translated keywords:
noise field; transfer-path-analysis 
Controlled terms:
Personenkraftwagen; Geräuschanalyse; Schallfeld; Simulation; Kraftfahrzeuginnenraum; Schallgeber; Lokalisation 
TUM classification:
VER 028d; MTA 920d 
Abstract:
In der Arbeit wurde ein experimentell-rechnerisches Verfahren zur Simulation von Schallfeldern entwickelt. Dabei wurden zunächst grundlegende theoretische Überlegungen dargelegt und anhand eines Prinzipversuchs überprüft. Daraus wurde eine neue Methode zur Lokalisierung von Schallquellen entwickelt, das räumliche Auflösungsvermögen bestimmt und mit theoretischen Überlegungen verglichen. Mit diesen Grundlagen wurde ein Verfahren zur Simulation des Fahrzeugaußengeräusches entworfen, mit dem man de...    »
 
Translated abstract:
The present work describes the development of an experimental and mathematical method for the simulation of acoustic noisefields. In a first step fundamental notations were presented and verified by an principle experiment. With this, a new method for localization of noisesources was derived. The resolution was compared to theoretical considerations. Based on this fundamentals, a method for the simulation of external noisefields of vehicles was developed. This method allows to determine the nois...    »
 
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München 
Oral examination:
24.04.2002 
File size:
4290131 bytes 
Pages:
154 
Last change:
19.06.2007