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Original title:
Hochleistungsbeton für Verkehrsflächen 
Translated title:
High Performance Concrete for Pavement 
Year:
2002 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Bauingenieur- und Vermessungswesen 
Advisor:
Schießl, Peter (Prof. Dr.) 
Referee:
Schießl, Peter (Prof. Dr.); Müller, Harald S. (Prof. Dr.) 
Format:
Text 
Language:
de 
Subject group:
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen 
Keywords:
Tragfähigkeit; Hochfester Beton; Hochleistungsbeton; Straßenbeton; Biegezugfestigkeit; Gebrauchstauglichkeit; Oberflächendauerhaftigkeit; Texturbeständigkeit; Textur-Index 
Translated keywords:
load bearing capacity; High Strength Concrete; High Performance Concrete; Pavement Concrete; Flexural Strength; Serviceability; Surface durability; Texture resistance; Texture index 
Controlled terms:
Hochfester Beton ; Straßenbaustoff; Tragfähigkeit 
TUM classification:
BAU 838d 
Abstract:
Hochbeanspruchte Verkehrsflächen aus Beton müssen dauerhaft tragfähig und gebrauchstauglich sein. Hochleistungs-Straßenbeton mit einem w/z-Wert von ca. 0,35, der mit dem Gleitschalungsfertiger eingebaut wird, kann eine um bis zu 80 % höhere Biegezugfestigkeit als normalfester Straßenbeton aufweisen; ein Teil dieses Gewinns wird durch eine höhere Biegebeanspruchung infolge veränderter Betoneigenschaften wieder verbraucht. Zusätzlich kann durch den Einsatz von Hochleistungs-Straßenbeton eine verb...    »
 
Translated abstract:
Highly loaded concrete pavements need to be constructed with a sufficient serviceability and load bearing capacity during the target service life. High Performance Pavement Concrete with a water/cement-ratio of 0.35 build in with a slip-form paver is having an increased flexural strength up to 80 % above the required level intended for ordinary pavement concrete. A part of this profit due to load bearing capacity is reduced according to coincident altered concrete properties, especially to an en...    »
 
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München 
Oral examination:
10.06.2002 
File size:
5015836 bytes 
Pages:
129 
Last change:
04.06.2007