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Original title:
Study of Motorcycle Dynamics for the Improvement of the Stability of Weave and Wobble Eigenmodes
Translated title:
Untersuchung der Fahrdynamik von Motorrädern für die Verbesserung der Stabilität von den Weave und Wobble Eigenmoden
Author:
Passigato, Francesco
Year:
2023
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.)
Referee:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.); Sorrentino, Silvio (Assoc. Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Stability of motorcycles, control, weave, wobble
Translated keywords:
Stabilität von Motorrädern, Regelung, Weave, Wobble
TUM classification:
MAS 000
Abstract:
The stability of motorcycles is critical for the safety and for ensuring good riding qualities. In particular, this thesis focuses on the improvement of the stability of two typical eigenmodes of motorcycles: weave and wobble. A methodology is proposed that leverages two approaches. First, a tool is presented to optimize the distribution of structural stiffnesses from the point of view of stability. Moreover, a stabilizing control system based on a steering actuator is developed.
Translated abstract:
Die Stabilität von Motorrädern ist entscheidend für die Sicherheit und für die Gewährleistung guter Fahreigenschaften. Diese Arbeit konzentriert sich auf die Verbesserung der Stabilität von zwei Eigenmoden: Weave und Wobble. Eine Methodik wird vorgeschlagen, die sich auf zwei Ansätze stützt. Der erste Ansatz kann eingesetzt werden, um die Verteilung der Struktursteifigkeiten im Hinblick auf die Stabilität zu optimieren. Der zweite Ansatz ist ein Reglungssystem, das einen Lenkaktuator verwendet.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1695915
Date of submission:
05.05.2023
Oral examination:
12.12.2023
File size:
9394243 bytes
Pages:
159
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20231212-1695915-1-3
Last change:
08.02.2024
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