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Original title:
Optimiertes Wankverhalten durch aktive Fahrwerksysteme und empfindungsorientierte Objektivierung 
Translated title:
Optimized roll behavior by utilization of active chassis systems and perception-oriented correlation between subjective and objective ratings 
Year:
2019 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.) 
Referee:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.); Bubb, Heiner (Prof. Dr. habil.) 
Language:
de 
Subject group:
VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Wankverhalten, Wankdynamik, Objektivierung, Subjektivbewertung, aktive Fahrwerksysteme, Fahrdynamik 
Translated keywords:
Roll behavior, roll dynamics, subjective objective correlation, subjective rating, active chassis systems, driving dynamics 
TUM classification:
VER 020d 
Abstract:
Die Wankdynamik besitzt hohe Relevanz für die Subjektivbewertung des Fahrverhaltens. Aktive Fahrwerksysteme ermöglichen, diese in Millisekunden zu adaptieren. Es werden dazu semiaktive Dämpfer und aktive Wankstabilisatoren in ein Fahrzeug hohen fahrdynamischen Anspruchs integriert und durch eine Kopplungsmethodik koordiniert. Die fahrbahninduzierte Wankdynamik wird dadurch signifikant verbessert. Optimales fahrerinduziertes Wankverhalten wird durch eine Objektivierungsstudie mit Einbeziehung men...    »
 
Translated abstract:
Roll dynamics are very important for the subjective rating of the driving behavior. Active chassis systems allow for adaption within milliseconds. In the following, semi-active dampers and active anti-roll bars are introduced in a car with focus on high driving dynamics. The systems are combined by a proper coordination method. Doing this, road induced roll dynamics can be significantly reduced, whereas optimal driver induced roll dynamics are identified by using a subjective and objective corre...    »
 
Oral examination:
06.02.2019 
File size:
29327540 bytes 
Pages:
173 
Last change:
11.03.2019