User: Guest  Login
Original title:
Professional Qualification in “Industrie 4.0”: Building a Competency Model and Competency-Based Curriculum 
Translated title:
Berufsqualifikation in "Industrie 4.0": Aufbau eines Kompetenzmodells und eines kompetenzbasierten Curriculums 
Year:
2019 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Informatik 
Advisor:
Krcmar, Helmut (Prof. Dr.) 
Referee:
Krcmar, Helmut (Prof. Dr.); Legner, Christine (Prof. Dr.) 
Language:
en 
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik; WIR Wirtschaftswissenschaften 
TUM classification:
WIR 523d 
Abstract:
The purpose of this thesis is in analyzing competencies for employees in Industry 4.0 by focusing on the areas of Computer Science, Information Systems and Engineering. Based on that a competency-based curriculum is proposed that covers a broad spectrum of relevant Industry 4.0 topics and includes the necessary content, methods and approaches to teach and train these competencies. Finally a multi-dimensional evaluation approach is applied. 
Translated abstract:
Ziel dieser Arbeit ist es Kompetenzen für Industrie 4.0 mit Fokus auf Bereichen wie Informatik, Wirtschaftsinformatik und Engineerwissenschaften zu analysieren. Darauf aufbauend wurde ein kompetenzbasiertes Curriculum entwickelt. Das Curriculum deckt ein breites Spektrum an Industrie 4.0 relevanter Themen ab und beinhält die notwendige Inhalte, Methoden und Vorgehen um diese Kompetenzen zu unterrichten. Schließlich ein mehrdimensionaler Evaluationsansatz wurde angewendet. 
Oral examination:
15.02.2019 
File size:
4255621 bytes 
Pages:
258 
Last change:
22.03.2019