User: Guest  Login
Original title:
Fostering Motivational Learning Outcomes in Students during Productive Classroom Talk 
Original subtitle:
Investigating the Effectiveness of a Video-based Teacher Professional Development Programme in Mathematics and Science Classrooms. 
Translated title:
Förderung motivationaler Lernergebnisse bei Schülerinnen und Schülern im produktiven Klassengespräch 
Translated subtitle:
Eine Untersuchung zur Effektivität einer Videobasierten Lehrerfortbildung im Mathematik- und Naturwissenschaftsunterricht. 
Year:
2017 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät TUM School of Education 
Advisor:
Seidel, Christina (Prof. Dr.) 
Referee:
Seidel, Christina (Prof. Dr.); Kollar, Ingo (Prof. Dr.) 
Language:
en 
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften 
Keywords:
Classroom Talk, Student Learning Motivation, Teacher Professional Development 
Translated keywords:
Klassengespräch, Lernmotivation, Lehrerfortbildung 
TUM classification:
EDU 640d 
Abstract:
For a more learning-effective classroom talk, the Dialogic Video Cycle (DVC) an evidence-based teacher professional development programme was developed and. The programme was compared to traditional forms of professional development. This dissertation examines how participation in the DVC affected teachers’ facilitation, as well as student learning processes during such changed classroom talk and respective learning outcomes. Results indicate that participating teachers’ practice changed positiv...    »
 
Translated abstract:
Um das Ziel eines lernförderlicheren Klassengesprächs zu verwirklichen wurde der Dialogische Videozirkel (DVZ) entwickelt und implementiert. Der DVZ ist ein evidenzbasiertes Fortbildungsprogramm für Lehrkräfte, welches mit traditionellen Fortbildungsworkshops verglichen wurde. Diese Dissertation untersucht in welchem Umfang teilnehmende Lehrkräfte ihre Klassengesprächsführung positiv veränderten und welche Entwicklungen sich daraus für Schülerlernprozesse und –lernergebnisse ergeben. Die Ergebni...    »
 
Oral examination:
20.02.2017 
File size:
2399554 bytes 
Pages:
189 
Last change:
01.03.2017