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Original title:
Aircraft Design Driven by Climate Change
Translated title:
Flugzeugentwurf unter Berücksichtigung des Klimawandels
Author:
Egelhofer, Regina
Year:
2008
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Baier, Horst (Prof. Dr.)
Referee:
Schmitt, Dieter (Prof. Dr.); Baier, Horst (Prof. Dr.); Shine, Keith P. (Prof., Ph.D.)
Language:
en
Subject group:
UMW Umweltschutz und Gesundheitsingenieurwesen; VER Technik der Verkehrsmittel
Controlled terms:
Flugzeugbau; Klimaänderung; Fluggasturbine; Emissionsverringerung; Klimaschutz; Kondensstreifen
TUM classification:
VER 636d; UMW241d
Abstract:
A methodology for the integration of climate change criteria in preliminary aircraft design is developed. Operational aspects such as route networks and aircraft fleets are represented in global emissions scenarios. Climate metrics similar to the Global Warming Potential used in the Kyoto protocol are integrated in the design loop. Non-CO2 effects such as nitrogen oxides and condensation trails can thus also be taken into account. Variations of cruise altitude, speed and range identify potential...     »
Translated abstract:
Es wird eine Methodik zur Berücksichtigung des Klimawandels im Flugzeugvorentwurf entwickelt. Operationelle Aspekte wie Streckennetzwerke und Flugzeugflotten werden in globalen Emissionsszenarien abgebildet. Als Maßzahl werden Klimametriken ähnlich dem im Kyoto-Protokoll eingeführten Global Warming Potential in die Entwurfsschleife integriert. Damit können auch Nicht-CO2-Effekte wie Stickoxide und Kondensstreifen berücksichtigt werden. Variationen der Flughöhe, -geschwindigkeit und Reichweite ze...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=657088
Date of submission:
14.07.2008
Oral examination:
11.12.2008
Pages:
173
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20080714-657088-1-7
Last change:
06.05.2014
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