A methodology for the integration of climate change criteria in preliminary aircraft design is developed. Operational aspects such as route networks and aircraft fleets are represented in global emissions scenarios. Climate metrics similar to the Global Warming Potential used in the Kyoto protocol are integrated in the design loop. Non-CO2 effects such as nitrogen oxides and condensation trails can thus also be taken into account. Variations of cruise altitude, speed and range identify potentials for the reduction of fuel consumption and climate impact. Prioritising either of those two criteria leads to different aircraft configurations. Despite uncertainties in the evaluation of climate impact the methodology provides a basis for future optimization of aircraft for minimum impact on climate. «
A methodology for the integration of climate change criteria in preliminary aircraft design is developed. Operational aspects such as route networks and aircraft fleets are represented in global emissions scenarios. Climate metrics similar to the Global Warming Potential used in the Kyoto protocol are integrated in the design loop. Non-CO2 effects such as nitrogen oxides and condensation trails can thus also be taken into account. Variations of cruise altitude, speed and range identify potential... »
Translated abstract:
Es wird eine Methodik zur Berücksichtigung des Klimawandels im Flugzeugvorentwurf entwickelt. Operationelle Aspekte wie Streckennetzwerke und Flugzeugflotten werden in globalen Emissionsszenarien abgebildet. Als Maßzahl werden Klimametriken ähnlich dem im Kyoto-Protokoll eingeführten Global Warming Potential in die Entwurfsschleife integriert. Damit können auch Nicht-CO2-Effekte wie Stickoxide und Kondensstreifen berücksichtigt werden. Variationen der Flughöhe, -geschwindigkeit und Reichweite zeigen Potentiale zur Reduktion des Treibstoffverbrauchs und der Klimawirkung auf. Je nach Priorisierung eines dieser beiden Kriterien ergeben sich unterschiedliche Flugzeugkonfigurationen. Trotz Unsicherheiten in der Klimaeinflussbewertung schafft die Methodik eine Basis für die zukünftige Optimierung von Flugzeugen nach minimalem Einfluss auf das Klima. «
Es wird eine Methodik zur Berücksichtigung des Klimawandels im Flugzeugvorentwurf entwickelt. Operationelle Aspekte wie Streckennetzwerke und Flugzeugflotten werden in globalen Emissionsszenarien abgebildet. Als Maßzahl werden Klimametriken ähnlich dem im Kyoto-Protokoll eingeführten Global Warming Potential in die Entwurfsschleife integriert. Damit können auch Nicht-CO2-Effekte wie Stickoxide und Kondensstreifen berücksichtigt werden. Variationen der Flughöhe, -geschwindigkeit und Reichweite ze... »