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Original title:
Aircraft Design Driven by Climate Change 
Translated title:
Flugzeugentwurf unter Berücksichtigung des Klimawandels 
Year:
2008 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Baier, Horst (Prof. Dr.) 
Referee:
Schmitt, Dieter (Prof. Dr.); Baier, Horst (Prof. Dr.); Shine, Keith P. (Prof., Ph.D.) 
Language:
en 
Subject group:
UMW Umweltschutz und Gesundheitsingenieurwesen; VER Technik der Verkehrsmittel 
Controlled terms:
Flugzeugbau; Klimaänderung; Fluggasturbine; Emissionsverringerung; Klimaschutz; Kondensstreifen 
TUM classification:
VER 636d; UMW241d 
Abstract:
A methodology for the integration of climate change criteria in preliminary aircraft design is developed. Operational aspects such as route networks and aircraft fleets are represented in global emissions scenarios. Climate metrics similar to the Global Warming Potential used in the Kyoto protocol are integrated in the design loop. Non-CO2 effects such as nitrogen oxides and condensation trails can thus also be taken into account. Variations of cruise altitude, speed and range identify potential...    »
 
Translated abstract:
Es wird eine Methodik zur Berücksichtigung des Klimawandels im Flugzeugvorentwurf entwickelt. Operationelle Aspekte wie Streckennetzwerke und Flugzeugflotten werden in globalen Emissionsszenarien abgebildet. Als Maßzahl werden Klimametriken ähnlich dem im Kyoto-Protokoll eingeführten Global Warming Potential in die Entwurfsschleife integriert. Damit können auch Nicht-CO2-Effekte wie Stickoxide und Kondensstreifen berücksichtigt werden. Variationen der Flughöhe, -geschwindigkeit und Reichweite ze...    »
 
Oral examination:
11.12.2008 
Pages:
173 
Last change:
06.05.2014