User: Guest  Login
Original title:
Ermittlung vestibulärer Wahrnehmungsschwellen zur zielgerichteten Gestaltung der Fahrzeug-Längsdynamik
Translated title:
Determining vestibular thresholds for the specific design of longitudinal vehicle dynamics
Author:
Müller, Thomas Albin
Year:
2015
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.)
Referee:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.); Heißing, Bernd (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Fahrzeug, Beschleunigung, Längsdynamik, Wahrnehmung, Psychophysik, Unterschiedsschwellen, Vestibularorgan
Translated keywords:
Vehicle, acceleration, longitudinal dynamics, perception, psychophysics, differential thresholds, vestibular
TUM classification:
TEC 900d
Abstract:
In der Vergangenheit, heute und in der Zukunft entscheidet in letzter Konsequenz stets das subjektive Empfinden des Fahrers über die Qualität der Fahreigenschaften eines Fahrzeugs. Das längsdynamische Verhalten eines Fahrzeugs bestimmt dabei maßgeblich sowohl den Fahrspaß bei manueller Fahrt, als auch das Komfort- und Sicherheitsempfinden bei teil- und hochautomatisierter Fahrzeugführung. Diese Arbeit quantifiziert unter Verwendung von Methoden aus dem Forschungsgebiet der Psychophysik die mensc...     »
Translated abstract:
The driver's subjective perception is and will be an important element in the assessment of vehicle characteristics. The longitudinal dynamics of a vehicle determines decisively both the driving pleasure for manual driving, as well as the comfort and safety in partly- and highly-automated vehicles. This work quantifies the human performance in distinguishing different longitudinal accelerations while driving a car. The potential influence of the speed, the engine sound and the driver's workload...     »
Series:
Fahrzeugtechnik
ISBN:
978-3-8439-2475-7
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1253476
Date of submission:
19.05.2015
Oral examination:
17.12.2015
Last change:
23.03.2016
 BibTeX