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Original title:
Zur Ermüdungssicherheit vollverschlossener Seile unter Biegung 
Original subtitle:
Grundlagenuntersuchungen über den Einsatz von Seilen in Stabbogenbrücken 
Translated title:
Fatigue of locked coil ropes due to bending 
Translated subtitle:
Fundamental investigations concerning the use of ropes in tied arch bridges 
Year:
2016 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Ingenieurfakultät Bau Geo Umwelt 
Advisor:
Schütz, Karl G. (Prof. Dr. habil.) 
Referee:
Schütz, Karl G. (Prof. Dr. habil.); Mensinger, Martin (Prof. Dr.); Mangerig, Ingbert (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen; WER Werkstoffwissenschaften 
Keywords:
Vollverschlossene Seile, Ermüdung, Brückenbau 
Translated keywords:
locked coil ropes, fatigue, bridge construction 
TUM classification:
BAU 500d; BAU 340d 
Abstract:
Die Dissertation behandelt die Einsatzmöglichkeiten von vollverschlossenen Seilen als Hänger in Stabbogenbrücken. Das Ermüdungsverhalten dieser Seile unter Wechselbeanspruchungen aus Normalkraft und Biegung im Seilendbereich wurde hierzu in zwei Versuchsreihen experimentell und mittels eines Seilmodells rechnerisch untersucht. Der lebensdauerbestimmende Schädigungsmechanismus (Reibkorrosion) konnte dadurch identifiziert und beschrieben werden. Für die Anwendung wird abschließend ein praxistaugli...    »
 
Translated abstract:
The thesis treats the use of locked coil ropes as hangers in tied arch bridges. The fatigue behaviour of these ropes under alternating stress due to normal forces and bending close to the castings was examined both experimentally in two test series and through calculation. It was hereby possible to identify and describe the associated damage mechanism determining their service life (fretting corrosion). Finally, a design method for the engineering practice is suggested. 
Oral examination:
10.05.2016 
File size:
23377076 bytes 
Pages:
209 
Last change:
04.07.2016