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Original title:
Durchgängige Trassen- und Brückenplanung auf Basis eines integrierten parametrischen 3D-Infrastrukturbauwerksmodells 
Translated title:
Integrated road and bridge planning based on a holistic parametric 3D infrastructure model 
Year:
2014 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Ingenieurfakultät Bau Geo Umwelt 
Advisor:
Borrmann, André (Prof. Dr.) 
Referee:
Borrmann, André (Prof. Dr.); Schlichter, Johann (Prof. Dr.); Euringer, Thomas (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen 
Abstract:
Im Rahmen dieser Arbeit wurde eine neue Methodik für die modellbasierte Abwicklung von Straßen- und Brückenbauprojekten entwickelt. Diese Methodik umfasst die Schaffung eines integrierten parametrischen Infrastrukturbauwerksmodells und die durchgängige Nutzung dieses Models von der Planung- bis hin zur Ausführungsphase eines Infrastrukturbauprojekts. Die Arbeit schließt mit einem umfassenden Anwendungsbeispiel ab, welches die Vorteile der Modell-basierten Methodik demonstriert. 
Translated abstract:
In this thesis, a new methodology for model-based planning of infrastructure buildings with focus on roads and bridges is presented. The methodology involves the creation and the continuous use of an integrated parametric 3D infrastructure model from the early design phase until the realization of infrastructure construction projects. The developed solution concept is implemented and validated by means of a real-world construction project. 
Oral examination:
31.10.2014 
File size:
5889279 bytes 
Pages:
161 
Last change:
15.01.2015