User: Guest  Login
Original title:
Studien zur Überprüfung der Validität eines Instruments zur Erfassung professioneller Unterrichtswahrnehmung von Lehramtsstudierenden
Translated title:
Studies on the Validation of an Instrument to Assess Professional Vision of Pre-Service Teachers
Author:
Jahn, Gloria Katharina
Year:
2014
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Prenzel, Manfred (Prof. Dr.)
Referee:
Prenzel, Manfred (Prof. Dr.); Seidel, Christina (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
Validität, Kompetenzerfassung, professionelle Unterrichtswahrnehmung, Lehrerbildung
Translated keywords:
validity, competence assessment, professional vision, teacher education
Abstract:
In der universitären Lehrerbildung mangelt es an Instrumenten, die Kompetenzen kontextualisiert und gleichzeitig standardisiert erfassen. Ein positives Beispiel stellt das Tool Observer zur Erfassung professioneller Unterrichtswahrnehmung dar. Die vorliegende Dissertation überprüft die Validität dieses Instruments für einen großflächigen Einsatz hinsichtlich der Validitätsaspekte Struktur, Generalisierbarkeit und Externalität. Die Befunde zeigen Möglichkeiten und Grenzen für den Einsatz im Large...     »
Translated abstract:
In university-based teacher education there is a lack of instruments which assess competencies in a contextualized yet standardized way. A positive example is the tool Observer to assess professional vision. The present dissertation validates this instrument for the use in a large-scale-context concerning the validity aspects structure, generalizability and externality. The findings reveal possibilities and limitations of using the instrument in a large-scale-context.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1224527
Date of submission:
16.07.2014
Oral examination:
29.09.2014
File size:
1968417 bytes
Pages:
183
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20140929-1224527-0-9
Last change:
06.11.2014
 BibTeX