User: Guest  Login
Original title:
Studien zur Überprüfung der Validität eines Instruments zur Erfassung professioneller Unterrichtswahrnehmung von Lehramtsstudierenden 
Translated title:
Studies on the Validation of an Instrument to Assess Professional Vision of Pre-Service Teachers 
Year:
2014 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät TUM School of Education 
Advisor:
Prenzel, Manfred (Prof. Dr.) 
Referee:
Prenzel, Manfred (Prof. Dr.); Seidel, Christina (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften 
Keywords:
Validität, Kompetenzerfassung, professionelle Unterrichtswahrnehmung, Lehrerbildung 
Translated keywords:
validity, competence assessment, professional vision, teacher education 
Abstract:
In der universitären Lehrerbildung mangelt es an Instrumenten, die Kompetenzen kontextualisiert und gleichzeitig standardisiert erfassen. Ein positives Beispiel stellt das Tool Observer zur Erfassung professioneller Unterrichtswahrnehmung dar. Die vorliegende Dissertation überprüft die Validität dieses Instruments für einen großflächigen Einsatz hinsichtlich der Validitätsaspekte Struktur, Generalisierbarkeit und Externalität. Die Befunde zeigen Möglichkeiten und Grenzen für den Einsatz im Large...    »
 
Translated abstract:
In university-based teacher education there is a lack of instruments which assess competencies in a contextualized yet standardized way. A positive example is the tool Observer to assess professional vision. The present dissertation validates this instrument for the use in a large-scale-context concerning the validity aspects structure, generalizability and externality. The findings reveal possibilities and limitations of using the instrument in a large-scale-context. 
Oral examination:
29.09.2014 
File size:
1968417 bytes 
Pages:
183 
Last change:
06.11.2014