User: Guest  Login
Original title:
Hilft Selbstregulation bei der Unterrichtsvorbereitung?
Original subtitle:
Studien zur Relevanz und Förderung von Selbstregulation in der Lehrerbildung
Translated title:
Self-Regulation as a Resource in Working on Tasks Outside School?
Translated subtitle:
Studies on the Relevance and Trainability of Self-Regulation in Teacher Education
Author:
Mattern, Jessica
Year:
2014
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Prenzel, Manfred (Prof. Dr.)
Referee:
Prenzel, Manfred (Prof. Dr.); Schmitz, Bernhard (Prof. Dr.); Seidel, Christina (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
Selbstregulation, Training, Lehrerbildung
Translated keywords:
Self-Regulation, Training, Teacher Education
TUM classification:
EDU 510d
Abstract:
Bezüglich der Resilienz von Lehrkräften besteht sowohl auf Individual- als auch auf Systemebene großer Handlungsbedarf. Diese Dissertation überprüft, inwieweit eine kurze und ökonomisch in die Lehrerbildung integrierbare Intervention zur Förderung der Selbstregulationskompetenz bei der Unterrichtsvorbereitung positive Effekte auf das berufliche Wohlbefinden von Lehrkräften erzielt. Die Befunde belegen den Nutzen der Intervention sowie die Relevanz der Selbstregulation im Lehrerberuf.
Translated abstract:
Fostering teachers’ resilience is a major issue of concern for individual teachers as well as for school policy. This dissertation investigates the effectiveness of a short self-regulation intervention regarding teacher well-being that can be easily integrated in teacher education. The results demonstrate the effectiveness of the training program with regard to occupational well-being of teachers. Furthermore, they prove the relevance of self-regulation within the teaching profession.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1209593
Date of submission:
02.05.2014
Oral examination:
24.06.2014
File size:
197325 bytes
Pages:
39
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20140624-1209593-0-5
Last change:
06.10.2014
 BibTeX