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Original title:
Mechanische und thermische Beanspruchungen in Großdieselmotoren bei extrem hohen Mitteldrücken 
Translated title:
Mechanical and thermal strain in medium-speed Diesel engines at extremely high mean effective pressures 
Year:
2012 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.) 
Referee:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.); Rulfs, Horst (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
ERG Energietechnik, Energiewirtschaft; MAS Maschinenbau 
Keywords:
Großdieselmotor, Mittelschnellläufer, Downsizing, Leistungsdichte, Zünddruck 
Translated keywords:
medium-speed diesel engine, downsizing, power density, peak firing pressure 
Controlled terms:
Dieselmotor; Mechanische Beanspruchung; Thermische Belastung 
TUM classification:
MAS 526d 
Abstract:
Ein mittelschnell laufender Großdieselmotor mit extremer Leistungsdichte wurde ausgelegt, betrieben und analysiert. Der Betrieb bei 44 bar pmi bewirkte einen positiven Downsizing-Effekt mit verbessertem mechanischen Wirkungsgrad und reduziertem Wandwärmeanteil. Die höhere Druckbelastung erwies sich als nicht kritisch, aber die thermische Last war grenzwertig. Bei der Konstruktion wurde eine Kombination von thermisch-mechanisch gekoppelter FEM-Simulation, CFD und Prozessrechnung eingesetzt. 
Translated abstract:
A medium-speed Diesel engine with extreme power density was designed, operated and analyzed. Fired operation at 44 bar IMEP caused an advantageous effect of increased mechanical efficiency and a reduced percentage of wall heat losses. The higher pressure load proved to be not critical, but the thermal load was borderline. For the design of the engine, a combination of FEA, CFD and cycle simulation methods was applied. 
ISBN:
978-3-943813-04-3 
Oral examination:
19.12.2012 
File size:
56213163 bytes 
Pages:
172 
Last change:
28.07.2014