User: Guest  Login
Original title:
Unsteady Vehicle Aerodynamics in Gusty Crosswind
Translated title:
Instationäre Fahrzeugaerodynamik bei böigem Seitenwind
Author:
Theissen, Pascal
Year:
2012
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Adams, Nikolaus A. (Prof. Dr. habil.)
Referee:
Adams, Nikolaus A. (Prof. Dr. habil.); Roesgen, Thomas (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
vehicle aerodynamics, crosswind, unsteady
Translated keywords:
Fahrzeugaerodynamik, Seitenwind, instationär
Controlled terms:
Personenkraftwagen; Aerodynamik; Seitenwind; Bö; Instationäre Strömung; Numerische Strömungssimulation; Windkanal
TUM classification:
VER 026d
Abstract:
Due to the trend towards taller but lighter vehicles, crosswind sensitivity gains in importance. However, the complete system Aerodynamics – Vehicle Dynamics – Driver is insufficiently understood. The aim of this thesis is to provide an understanding of the unsteady aerodynamic behavior during gusty crosswind. Using numerical simulation significant unsteady effects in side force, roll and yaw moment are identified. The underlying unsteady flow mechanism is derived and its main characteristics ar...     »
Translated abstract:
Das Verhalten von Fahrzeugen bei böigem Seitenwind gewinnt durch den Trend zu höheren aber leichteren Fahrzeugen an Bedeutung. Das Gesamtsystem Aerodynamik – Fahrdynamik – Fahrer ist jedoch nur unzureichend erforscht. Ziel der Arbeit ist es für das Teilsystem Aerodynamik ein Verständnis für das instationäre Verhalten bei böigem Seitenwind aufzubauen. Durch numerische Simulationen wurden signifikante instationäre Effekte in Seitenkraft, Roll- und Giermoment identifiziert. Der zu Grunde liegende i...     »
ISBN:
978-3-8439-0673-9
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1096026
Date of submission:
19.01.2012
Oral examination:
24.07.2012
File size:
50421912 bytes
Pages:
176
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20120712-1096026-1-7
Last change:
03.07.2015
 BibTeX