User: Guest  Login
Original title:
Straßenumfeldmodellierung durch Fusion und Interpretation von Sensordaten zur spurgenauen Positionierung des Fahrzeugs 
Translated title:
Environmental modelling by fusion and interpretation of sensor data for a lane-precise vehicle positioning 
Year:
2012 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Informatik 
Advisor:
Klinker, Gudrun Johanna (Prof., Ph.D.) 
Referee:
Klinker, Gudrun Johanna (Prof., Ph.D.); Wunderlich, Thomas (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik; VER Technik der Verkehrsmittel 
Controlled terms:
Fahrerassistenzsystem; Ortsbestimmung; Bildverarbeitung 
TUM classification:
VER 085d; DAT 758d; DAT 766d; MSR 323d 
Abstract:
Im Zuge der Weiterentwicklung in der Automobilindustrie in Richtung des pilotierten Fahrens stellt eine hoch genaue Ortung des Fahrzeugs eine Basistechnologie für verschiedene Systeme dar. Durch die damit steigenden Anforderungen an Navigations- und Fahrerassistenzsysteme gewinnt die Ermittlung einer fahrstreifengenauen Fahrzeugposition immer mehr an Bedeutung. In dieser Arbeit wird untersucht, inwieweit es durch Verarbeitung von Sensordaten aktueller Serienfahrzeuge möglich ist, die derzeit bef...    »
 
Translated abstract:
In the course of future trends in the automotive industry towards autonomous driving, an exact detection of the vehicle’s position becomes a fundamental technology for various automotive systems. In reaction to the emerging requirements for navigation and driver assistance systems, the determination of a lane-precise vehicle position becomes more and more important. Within this work, the detection of the current lane as well as the actual number of lanes is investigated by processing state-of-th...    »
 
Oral examination:
23.05.2012 
File size:
4695915 bytes 
Pages:
245 
Last change:
11.08.2017