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Original title:
Echtzeitfähige Stickoxidmodellierung zur Integration im Steuergerät eines Nutzfahrzeug-Dieselmotors
Translated title:
Realtime capable NOx-modelling for the integration in a heavy duty engine control unit
Author:
Lumpp, Björn Christian
Year:
2011
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.)
Referee:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.); Lohmann, Boris (Prof. Dr. habil.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Abstract:
Für die Regelungen von effizienten Abgasnachbehandlungssystemen ist die Kenntnis der momentanen NOx-Emission von entscheidender Bedeutung. In dieser Arbeit wird ein echtzeitfähiges NOx-Modell als Ersatz für den NOx-Sensor oder für dessen Überwachung erarbeitet. Dabei wird die NOx-Emission während des Motorbetriebs basierend auf Daten, welche dem Steuergerät derzeit zur Verfügung stehen, berechnet. Im realen Motorbetrieb nur schwer erfassbare Größen wie Luftmasse und AGR-Rate werden über eine vor...     »
Translated abstract:
Reliable information on the current NOx is vitally important not only for the control of efficient exhaust-gas cleaning systems, but also for OBD requirements. This paper describes the development of a NOx model, with real time capability, suitable to work as replacement or signal monitor of the NOx sensor. The model calculates the NOx emissions based on data currently available to the Control Unit. Other variables which are difficult to record during engine operation, such as air mass and EG...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1083664
Date of submission:
13.09.2011
Oral examination:
12.12.2011
File size:
3576899 bytes
Pages:
152
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20111212-1083664-1-3
Last change:
21.12.2011
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