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Original title:
Szenariobasierte Methode zur ökonomischen Lärm- und Emissionsbewertung zukünftiger Flugzeugkonzepte 
Translated title:
Scenario-based methodology for the economic noise and emission evaluation of future aircraft concepts 
Year:
2011 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Prof. Dr.-Ing. Mirko Hornung 
Language:
de 
Subject group:
TEC Technik, Ingenieurwissenschaften (allgemein) 
Keywords:
Szenariotechnik, Technologiebewertung, ökonomische Flugzeugbewertung 
Translated keywords:
Scenario techniques, technology evaluation, economic aircraft evaluation 
Abstract:
Die Unsicherheiten in der zukünftigen Entwicklung von Airline-bezogenen Umweltregularien, -restriktionen und –entgelten erschweren die Bewertung von lärm- und emissionsreduzierenden Flugzeugtechnologien. Vor diesem Hintergrund wird eine Methode entwickelt und angewendet, welche die Bewertung zukünftiger Flugzeugkonzepte in Zusammenhang mit lärm- und emissionsabhängigen Einsparungen in den direkten Betriebskosten einer Airline ermöglicht. Das Lösungskonzept basiert auf der Kombination von klassis...    »
 
Translated abstract:
High uncertainties in the future development of airline environmental regulations, restrictions and charges complicate the noise and emission related evaluation of new aircraft. Thus, a methodology focusing on the evaluation of noise and emission specific direct operating cost savings for future aircraft concepts is developed and applied. The implementation concept is based on the combination of classical procedures for economic aircraft evaluation with scenario techniques. The application of th...    »
 
Controlled terms:
Flugzeugbau ; Umweltverträglichkeit ; Fluglärm ; Emissionsverringerung ; Luftverkehrsgesellschaft ; Betriebskosten ; Kostenschätzung ; Kostenbestimmungsfaktor 
Last change:
03.03.2014