User: Guest  Login
Original title:
Der Einsatz von Unterrichtsvideos in der universitären Lehrerbildung 
Translated title:
Using classroom video in teacher education 
Year:
2011 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät TUM School of Education 
Advisor:
Seidel, Christina (Prof. Dr.) 
Referee:
Seidel, Christina (Prof. Dr.); Renkl, Alexander (Prof. Dr.); Lankes, Eva-Maria (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
ERZ Erziehungswissenschaften 
Keywords:
Lehrerausbildung, Unterrichtsvideos 
Translated keywords:
teacher education, classroom video 
Controlled terms:
Lehrerbildung; Unterricht; Videoaufzeichnung 
TUM classification:
EDU 270d; EDU 640d 
Abstract:
Diese Dissertation untersucht den Einsatz von Unterrichtsvideos in der universitären Lehrerbildung, da Unterrichtsvideos anwendbares (nicht träges) Wissen in der universitären Lehrerbildung fördern können. Unterrichtsvideos werden dort bereits vermehrt eingesetzt, jedoch häufig methodisch unsystematisch. Dies, obwohl insbesondere ihre systematische Einbettung erst beeinflusst, wie lernförderlich sie wirken. Im Rahmen der Dissertation wurde in mehreren empirischen Studien der Einfluss zweier inst...    »
 
Translated abstract:
There is general consensus among researchers and teacher educators that classroom video can be a valuable tool to improve pre-service teacher learning during teacher education. Media such as video are, however, not in themselves effective. They have to be embedded into an instructional program to be useful. Yet, little empirical research examines how specific instructional approaches might effectively exploit the potential of video in teacher education. In two empirical studies the effect of two...    »
 
Oral examination:
22.07.2011 
File size:
144931 bytes 
Pages:
39 
Last change:
09.12.2011