User: Guest  Login
Original title:
Mathematisches Fachwissen von gymnasialen Mathematiklehrkräften 
Original subtitle:
Eine empirische Analyse des Konstrukts und dessen Korrelation mit Personen- und Unterrichtsvariablen 
Translated title:
Mathematical knowledge of mathematics teachers at secondary and higher education 
Translated subtitle:
An empirical analysis of the construct and its correlation with personal and teaching variables 
Year:
2011 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät TUM School of Education 
Advisor:
Reiss, Kristina (Prof Dr.) 
Referee:
Reiss, Kristina (Prof. Dr.); Seidel, Christina (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
MAT Mathematik 
Controlled terms:
Mathematikunterricht; Gymnasium; Mathematiklehrer; Fachwissen 
TUM classification:
WIR 620d; JUR 420d; KUN 700d; EDU 730d; MAT 020d; EDU 270d 
Abstract:
In der Arbeit werden zwei Auffassungen des Konstrukts „Mathematisches Fachwissen von Mathematiklehrkräften“ untersucht. Zum einen wird es als höheres universitäres Fachwissen verstanden und zum anderen als Fachwissen, das speziell zum Mathematiklehren benötigt wird. Anhand einer empirischen Studie mit 33 Lehrkräften kann diese Aufteilung in zwei Bereiche bestätigt werden. Darüber hinaus wird der Zusammenhang des Lehrerfachwissens mit Personen- und Unterrichtsvariablen untersucht. Dazu gehen nebe...    »
 
Translated abstract:
In the paper two conceptions of the construct “mathematical knowledge of mathematics teachers“ are examined. For one thing it is regarded as higher university knowledge and for another thing it is knowledge which is specially needed to teach mathematics. On the basis of an empirical analysis with 33 teachers this classification can be validated. Furthermore, the correlation between the teachers´ knowledge and personal and teaching variables is examinded. For this purpose in addition to more teac...    »
 
Oral examination:
02.08.2011 
File size:
1680823 bytes 
Pages:
194 
Last change:
08.12.2011