Latent-Class Statistical Relational Learning with Uncertain Formal Ontologies.
Statistisches Relationales Lernen mit Unsicheren Formalen Ontologien
Rettinger, Achim
Fakultät für Informatik
Beetz, Michael (Prof., Ph.D.)
Beetz, Michael (Prof., Ph.D.); Kramer, Stefan (Prof. Dr.)
DAT Datenverarbeitung, Informatik
Machine Learning, Ontologies, Formal Ontologies, Description Logic, OWL, Semantic Web, Statistical Relational Learning, Latent-Class, Clustering, Dirichlet Process, Constraints, Satisfiability, Trust, Computational Trust, Trust Learning
Maschinelles Lernen, Ontologien, Formale Ontologien, Beschreibungslogik, OWL, Semantisches Web, Statistisches Relationales Lernen, Latente Klassen, Clustering, Dirichlet Prozess, Regeln, Erfüllbarkeit, Vertrauen
This thesis focuses on the statistical analysis of known and deducible facts in formal knowledge representations and the induction of uncertain knowledge from both. Hereby, the uncertainty of induced knowledge originates not only from a lack of information but also from potentially untrustworthy sources providing the facts. The main contribution is a machine learning algorithm that enforces hard constraints during the learning phase. This is achieved by checking description logic satisfiability...     »