Characterization of the small molecule kinase inhibitor SU11248 (Sunitinib/ SUTENT) in vitro and in vivo
Originaluntertitel:
- towards response prediction in cancer therapy with kinase inhibitors
Charakterisierung des niedermolekularen Kinase Inhibitors SU11248 (sunitinib/ SUTENT) in vitro und in vivo
Bairlein, Michaela
Fakultät Wissenschaftszentrum Weihenstephan
Gierl, Alfons (Prof. Dr.)
Gierl, Alfons (Prof. Dr.); Ullrich, Axel (Prof. Dr. h.c.); Schnieke, Angelika (Prof., Ph.D.)
BIO Biowissenschaften
cancer, small molecule inhibitors, proteomics, drug target profiling, drug efficacy in vivo, response prediction, kinase therapy
SU11248 is a multitargeted kinase inhibitor approved for the treatment of metastatic renal cell carcinoma and gastrointestinal stromal tumors. For an optimal clinical impact of the drug and its precise response prediction in patients including adverse side-effects, drug target interaction profiles and molecular sites of action are of major importance. Using an efficient affinity chromatography based chemical proteomics approach the target spectrum of SU11248 was profiled in cancer cell lines fro...     »
SU11248 gehört zur Klasse der niedermolekularen Kinase Inhibitoren, die in der Krebsmedizin für die gerichtete Krebstherapie eingesetzt werden. SU11248 war das erste Krebsmedikament seiner Klasse, welches im Jahre 2006 gleichzeitig für metastasierende Nierenzellkarzinome und imatinib-resistente Tumore des Magen-Darm Traktes zugelassen wurde. Für eine optimale therapeutische Wirkung und Anwendung eines Krebsmedikamentes ist es von großer Bedeutung, das genaue molekulare Wirkspektrum zu kennen. Wi...     »