User: Guest  Login
Original title:
Mensch-Maschine-Interaktionskonzepte für Fahrerassistenzsysteme im Kreuzungsbereich 
Translated title:
Human-Machine Interaction Concepts for Advanced Driver Assistance Systems Addressing Intersection Safety 
Year:
2010 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Informatik 
Advisor:
Klinker, Gudrun J. (Prof., Ph.D.) 
Referee:
Bubb, Heiner (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik; VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Fahrerassistenz, Mensch-Maschine-Interaktion, Warnungen 
Translated keywords:
Advanced Driver Assistance Systems, Human-Machine-Interaction, Warnings 
Abstract:
Zukünftige Fahrerassistenzsysteme zielen darauf ab, die Sicherheit für Fahrer, Passagiere und Fußgänger insbesondere im Kreuzungsbereich zu erhöhen. Eine erfolgreiche Umsetzung setzt auf den Fahrer zugeschnittene Interaktionskonzepte voraus. Die Frage, welche Zusatzinformationen eine Warnmeldung im Fahrzeug transportieren sollte, stellt einen Schwerpunkt der Arbeit dar. In Fahrsimulatorexperimenten werden die Auswirkungen von generischen im Vergleich zu systemspezifischen visuellen Warnungen u...    »
 
Translated abstract:
Future Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) aim at increasing the safety of drivers, passengers and pedestrians, especially at intersections. Successfull implementation requires optimal human machine interaction concepts. This thesis focuses on the question how much additional information an in-vehicle warning should carry. In driving simulator experiments, the effect of generic visual warnings in comparison to system-specific visual warnings was evaluated. In addition, the benefit of spa...    »
 
Oral examination:
28.04.2010 
Pages:
200 
Last change:
10.05.2010