Investigation of hydrocarbon transport phenomena on surface modified H-ZSM5 zeolites
Untersuchung des Transports von Kohlenwasserstoffen in oberflächenmodifizierten H-ZSM5 Zeolithen
Reitmeier, Stephan Johannes
Fakultät für Chemie
Lercher, Johannes A. (Prof. Dr.)
Heiz, Ulrich K. (Prof. Dr.); Köhler, Klaus (Prof. Dr.)
CHE Chemie; CIT Chemie-Ingenieurwesen, Technische Chemie, Biotechnologie
IR-spectroscopy, Zeolites, H-ZSM5, Hydrocarbon transport
IR-Spektroskopie, Zeolithe, H-ZSM5, Kohlenwasserstoffe, Transport
Solids with nanopores such as molecular sieves are at the key to hydrocarbon sorption, separation and heterogeneous catalysis in industrial processes implementation. A fundamental understanding of hydrocarbon transport is crucial to advance material development beyond optimization and heuristic findings. Within this thesis, the complex network of sorption and transport steps for aromatic hydrocarbons in zeolite ZSM-5 has been studied on a molecular level using in-situ infrared spectroscopy and f...     »