Original title:
Dynamics of Water Bearing Silicate Melts as seen by Quasielastic Neutron Scattering at High Temperature and Pressure
Translated title:
Dynamik in wasserhaltigen Silikatschmelzen untersucht mit quasielastischer Neutronenstreuung bei Hochtemperatur und Druck
Author:
Yang, Fan
Faculty/School:
Fakultät für Physik
Advisor:
Meyer, Andreas (Prof. Dr.)
Referee:
Pfleiderer, Christian (Prof., Ph.D.)
Subject group:
PHY Physik
Keywords:
silicate melts, water, dynamics, quasielastic neutron scattering, high temperature, high pressure
Translated keywords:
Silikatschmelzen, Wasser, Dynamik, quasielastische Neutronenstreuung, Hochtemperatur, Hochdruck
A high temperature high pressure pressure cell was built for neutron time-of-flight experiments which provides temperatures up to 1500 K under a pressure up to 200 MPa at the sample position. The sample environment uses a Nb1Zr autoclave with an internal heating setup. The construction of such high temperature pressure cell opens the possibility of direct observation of microscopic water dynamics in hydrous silicate melts under magma chamber conditions on an absolute scale. A contrast variation...     »
Mit der Entwicklung einer Hochtemperatur Druckzelle, für den Einsatz in der Neutronen Flugzeitspektrometrie, können Temperaturen bis zu 1500 K und Drücke bis zu 200 MPa am Probenort realisiert werden. Die Zelle besteht aus einem Nb1Zr Druckbehälter und einer internen Heizvorrichtung. Mit dieser Hochtemperatur Druckzelle ist es möglich die mikroskopische Dynamik in wasserhaltigen Silikatschmelzen unter Bedingungen zu untersuchen, wie sie in Magmakammern vorherrschen. Durch Kontrastvariation mit H...     »
Date of submission:
29.01.2009