Original title:
Der Entscheidungsprozess des Arztes in der Therapie der Schizophrenie
Original subtitle:
Ein Überblick über das Forschungsgebiet des "Medical Decision Making" und eine empirische Untersuchung von Behandlungsentscheidungen
Translated title:
The decision process of the therapy of schizophrenia
Translated subtitle:
A survey of the research field of "Medical Decision Making" and an empirical investigation of treatment decisions
Author:
Maisondieu, Angela
Faculty/School:
Fakultät für Medizin
Advisor:
Förstl, J. (Univ.-Prof. Dr.)
Referee:
Neumeier, Dieter (Prof. Dr.); Ulm, K. (apl. Prof. Dr.)
Format:
Subject group:
MED Medizin
Keywords:
ärztliche Entscheidungsfindung; Medikationsentscheidungen; Schizophrenie; Neuroleptika; Behandlungsgewohnheiten; medizinische Entscheidungsfindung
Translated keywords:
physician decision making; medical decision making; prescriptions; drug choice behavior; schizophrenia; neuroleptics; prescribing habit
Die vorliegende Arbeit zeigt in ihrem ersten Abschnitt einen Überblick über das Thema der medizinischen Entscheidungsfindung und eine Zusammenfassung der wichtigsten Publikationen im Bereich der Psychiatrie. Als Beitrag zur deskriptiven Entscheidungsforschung im psychiatrischen Fachgebiet präsentiert sie in ihrem empirischen Teil die Ergebnisse einer Erhebung an 97 Ärzten aus 9 psychiatrischen Kliniken in Süddeutschland, die Auskunft über ihre Therapieentscheidungen und Behandlungsgewohnheiten i...     »
The thesis presents in its first part a survey of the topic of “Medical Decision Making” and a summary of the current publications in the field of psychiatry. It’s a contribution to descriptive decision making and presents in it’s empirical research the results of an inquiry of 97 physicians from 9 different psychiatric clinics in southern Germany. They were asked to give reasons for their treatment decisions ans therapy customs. The aim of the investigation was to detect, which reasons physicia...     »
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München