Original title:
Dreidimensionale numerische Simulation strömungsinduzierter Rohrbündelschwingungen
Translated title:
Threedimensional Numerical Simulation of Flow-Induced Tube Bundle Vibration
Author:
Fischer, Michael
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Strohmeier, Klaus (Prof. Dr.)
Referee:
Strohmeier, Klaus (Prof. Dr.); Friedrich, Rainer (Prof. Dr. Dr. habil.)
Format:
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Rohrbündel; strömungsinduzierte Schwingungen; numerische Simulation; Wärmetauscher
Translated keywords:
Tube Bundle; Flow-Induced Vibration; Numerical Simulation; Heat Exchanger
Controlled terms:
Rohrbündelwärmeaustauscher; Dreidimensionale Strömung; Strömungsschwingung; Strömungsmechanik; Numerisches Verfahren
Bisherige halbempirische Verfahren zur Absicherung von Rohrbündelapparaten gegen strömungsinduzierte Schwingungen bergen große Ungenauigkeiten in sich, die sowohl zu Schadensfällen als auch zu unökonomischen Konstruktionen führen. In der vorliegenden Arbeit wird daher ein numerisches Verfahren entwickelt und experimentell validiert, mit Hilfe dessen strömungsinduzierte Schwingungen in Geradrohrbündelwärmetauschern dreidimensional simuliert werden können. Dabei werden die genaue Geometrie des Beh...     »
Present semiempiric design rules for flow-induced vibration in tube bundle apparatus are very unprecise and therefore can lead to severe cases of damage as well as to uneconomical design. In the present work a numerical calculation tool is developed and validated by experiment. With help of this tool flow-induced vibration in tube bundle heat exchangers can be simulated in three dimensions. The exact geometry of the vessel and the tube bundle, the turbulence in the flow, as well as frictional im...     »
Publication :