User: Guest  Login
Original title:
Intrauterine Wachstumsanalyse des fetalen Oberkiefers mittels Volumenultraschall und Erstellung einer pränatalen Wachstumskurve
Translated title:
Prenatal intrauterine maxillary development - An evaluation with three-dimensional ultrasound
Author:
Behr, Alexandra Viktoria
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Medizin
Advisor:
Loeffelbein, Denys J. (Priv.-Doz. Dr. Dr.)
Referee:
Loeffelbein, Denys J. (Priv.-Doz. Dr. Dr.); Storck, Katharina (Priv.-Doz. Dr.)
Language:
Subject group:
MED Medizin
Keywords:
Oberkieferwachstum; pränatale Gaumenentwicklung; drei-dimensionaler Ultraschall
Translated keywords:
Maxillary growth; Prenatal palatal development; Three-dimensional sonography.
TUM classification:
MED 040; MED 535
Ziel dieser prospektiven Studie war die Untersuchung der normalen fetalen Oberkieferentwicklung mittels Volumenultraschall während der pränatalen Phase. Hierfür wurden 210 3D Volumen mit einem modernen Ultraschallgerät von 38 gesunden Frauen (SSW: 19+2 – 34+4) in zwei Messdurchgängen von einem sehr erfahrenen Untersucher aufgenommen. Die Ergebnisse zeigten ein steiles Wachstum mit exponentiellem Charakter und Plateauphasen. Die definierten Landmarken zeigten sich als repräsentativ.
Translated abstract:
The aim of this prospective study was to investigate normal fetal maxillary development with volume ultrasound during the prenatal phase. 210 3D volumes were obtained in two measurement series from 38 healthy women (gestational age: 19+2 – 34+4 weeks). Clearly defined, reproducible landmarks were used for measurement. All evaluation results showed steep growth with exponential character. The defined landmarks proved to be representative for further investigations.
Date of submission:
02.09.2021